Fantastische vakantie! - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Joëlle Houts - WaarBenJij.nu Fantastische vakantie! - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Joëlle Houts - WaarBenJij.nu

Fantastische vakantie!

Door: Joëlle van Houts

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

14 Mei 2013 | Malawi, Namitete

Lieve allemaal!

Wat heb ik genoten met papa, mama en Stijn!

Het moment op het vliegveld dat ik Stijn weer zag, was echt super leuk! Ik heb Stijn de foodmarket, de tweedehands markt en de souvenir markt laten zien die dag.

Zaterdag was mijn verjaardag en kregen we een lunch bij Land & Lake Safari's. Het nagerecht was echt een verassing, het personeel kwam zingend naar ons toe met een overheerlijke chocoladetaart. Daar heb ik van kunnen genieten!
We zijn daarna met de driver Ben, die als stopwoordje 'Right' heeft naar Namitete gereden. Omdat we pas laat arriveerde heb ik ze het huis laten zien waar ik al 3 maanden woon, daar hebben we cakejes gegeten, net voordat het donker was heb ik ze Namitondo laten zien, we hebben tomaten gekocht op de stinkende vismarkt en daarna is papa naar de kapper gegaan. Dat was echt een geniale actie, mama vroeg of hij het kort wilde knippen, 8mm, hij begon aan de achterkant en halverwege zagen wij dat papa bijna kaal was geschoren hahahaha, we lachte ons kapot! Het was echt geen gezicht haha! Stijn en ik hebben 's avonds gekookt en daarna op tijd naar bed gegaan.
De volgende dag heb ik ze het ziekenhuis laten zien, ze waren verast over de hygiëne, want die is wel echt slecht in het ziekenhuis. Ze waren erg onder de indruk van de ruimte waar alle moeders koken. We hebben een rondleiding gekregen van Luuk, een poetser die werkt op de kinderafdeling.
Ik ben met papa, mama en Stijn naar de dam gelopen, de Malawianen steken de dam altijd over, ik wilde dit ook doen. Dus ik ben samen met Stijn de dam overgestoken, dat was leuk!

Maandagmorgen werden we opgehaald om naar Zambia te rijden. Het was een lange rit, maar zeker de moeite waard! We hadden 2 prachtige huisjes aan de rivier, je zag allemaal nijlpaarden zwemmen en er zaten ook veel krokodillen. Dinsdagmorgen werden we om 5 uur 's ochtends gewerkt door de bewaker, we hadden een half uur om je klaar te maken want om half 6 werd je weer door de bewaker opgehaald om te gaan ontbijten. Je mag er in het donker niet alleen lopen omdat er olifanten en nijlpaarden kunnen lopen. Op het terrein stikt het ook van de apen, leuk gezicht! Na het ontbijt begon het feest, we gingen op safari! We hadden een grote auto, die van de bovenkant helemaal open was, onze driver heet Friday, echt een aardige jongen, die hartstikke veel weet van alle dieren en bomen. We hebben impala's, olifanten, giraffen, nijlpaarden, buffels, zebra's en apen gezien. Wat geweldig om dat allemaal te bekijken en dan ook nog eens van zo dichtbij, 2 meter afstand! We stopte halverwege de safari om iets te drinken, er werd een tafeltje voor ons opgezet, we stopte vlakbij de olifant, maar de olifant kwam steeds dichterbij dus we moesten snel de auto in om de olifant een beetje schrik aan te jagen zodat hij een paar passen achteruit zette. Om half 11 kwamen we terug van de safari en konden we relaxen aan het zwembad. Om 4 uur gingen we weer op safari, we zagen dit keer ook een luipaard en hyena's. Het luipaard was aan het relaxen in de zon, en wij konden daarom mooie foto's van hem maken, wat een prachtig dier! De hyena's zijn echt lelijk! Toen de zon bijna onderging stopte we aan de rivier voor een biertje en om de prachtige zonsondergang te bekijken. Daarna ging er iemand voorin zitten van het personeel, die scheen met een grote zak lamp van links naar rechts op zoek naar dieren, niet normaal hoe snel die een dier zien! Om 8 uur waren we weer terug en gingen we iets eten en daarna snel naar bed, want de volgende dag werden we weer om 5 uur gewerkt!

Tijdens de andere safari's gingen we op zoek naar de leeuw, maar niet gevonden, gelukkig gingen we 's ochtends voordat we weer naar Lilongwe vertrokken nog op een korte safari en toen kwamen we de leeuw tegen, wat een prachtig dier! Je kon er heel dichtbij komen, op 3 meter afstand hebben de paparazzi's papa en Stijn wel 400 foto's gemaakt haha. Daar zal vast en zeker wel een goede tussen zitten! We hebben onderweg ook nog een lekke band gehad, het was toen al donker, gelukkig waren ze er handig in en was het snel gemaakt, alleen ze hoorde een leeuw dichtbij, dus prettig was het niet volgens mij.

Na een paar fantastische dagen op safari te zijn geweest gingen we weer terug naar Lilongwe. Onderweg zijn we gestopt bij een stoffenmakerij, we kregen een rondleiding, erg interessant om te zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat! We hebben iets moois gekocht!

Na een nachtje in Lilongwe zijn we doorgereden naar Cape Maclear, we kwamen om 12 uur aan in het dorpje waar we de komende dagen door gaan brengen, we reden over een zandweg en het was echt een dorpje wat er zo arm uitzag, ik kon me niet voorstellen dat hier straks een lodge staat. Maar ja hoor, 1 kilometer verder kwamen we uit bij een lodge, achter de rieten poort zag het er helemaal anders uit, wat een contrast! We hadden 2 huisjes met uitzicht op lake Malawi, aan het strand, was nice! We zijn eerst gaan lunchen en hebben daarna gezwommen. Er zit Bilharzia in het water, dat zijn wormpjes die door je huid gaan en in je komen zitten. De Bilharzia ontstaat als er menselijke uitwerpselen in contact komen met een bepaalde slak en riet. Het is gemakkelijk te behandelen door een kuur te slikken 4 weken nadat je er gezwommen hebt, dus ik ga het risico nemen. Stijn en ik zijn gaan snorkelen, maar we zagen alleen maar bruine vissen en heel veel slakken haha. We zijn een stukje het dorpje in gelopen, ieder kindje wil een hand en op de foto, zo anders als in Namitondo, maar wel heel leuk! We kwamen een vrouw tegen die ons Chichewa les gaat geven. Chichewa les was leuk de volgende dag, vooral leuk omdat je met de lokale bevolking bent!
We zijn het dorpje gaan bekijken, mama en ik waren op zoek naar souvenirs, Papa en Stijn hadden ondertussen een band geregeld op het strand. Het waren een stuk op 10 kindjes die zelfgemaakte spullen hadden, trommels, gitaren en een triangel, ze gingen voor ons zingen, het liedje van 'Wavin' Flag' van K'naan. Daarna het liedje van 'Welcome to Malawi, Mwalandiridwa' Ze zongen, maakte muziek en danste, het was een prachtig gezicht, een kippenvel momentje.
De dag erop gingen we weg met de catamaran. Het was heerlijk weer op de catamaran, er was weinig wind dus de rit duurde best lang. Het snorkelen was erg mooi! We zagen veel visjes, oranje, paars, blauw, wit en groen. Ik heb veel foto's gemaakt. Daarna gingen we de vis arend voeren, Stijn en papa waren er foto's van aan het maken. Het was een mooi gezicht, mooie beesten! Een witte kop, zwart lichaam en bruin op de vleugels. Op de terugweg lekker relax gelegen op de trampoline. Na het eten zijn we nog iets gaan drinken, en nog een biertje haha, ik had er op een gegeven moment genoeg op, maar ik was niet de enige. We kregen dansles van de barman, erg leuk! Losse heupen heb ik echt niet maar ik heb me kapot gelachen, Stijn deed zo zijn best haha, het was echt geniaal! Papa heeft het op de film staan, ik ben benieuwd!
We hebben ook nog een dag fietsen gehuurd, maar dat was een flop, we gingen bult op fietsen, papa en mama draaide om, en ik wist niet wat ik wilde, dus Stijn en ik zijn nog een stukje door gefietst, hopende op de grote weg uit te komen, maar de weg leek eindeloos dus we zijn toch maar omgedraaid haha.

En toen was het alweer 7 mei, papa, mama en Stijn vlogen om 1 uur terug naar Nederland.... Echt niet leuk, het afscheid viel zwaarder als dat ik had verwacht, ik wilde zo graag mee naar huis. Maar nog een paar weken volhouden en dan kan ik thuis weer genieten. Het waren echt fantastische dagen! Ik heb genoten!

In Lilongwe ben ik opgehaald door Lisa en Kim, we zijn een koelkast gaan kopen voor de kinderafdeling, zodat de medicatie voortaan in de koeling kan. Ze waren er heel blij mee, en gelukkig zien we ook dat ze het echt gebruiken.

Vrijdagmorgen hebben we Emmy benaderd, dat is de hoofdverpleegkundige van de kinderafdeling, om een speelhoek op de kinderafdeling te maken, ze vond het een goed idee en we zijn meteen aan de slag gegaan. We hebben in de rustige zaal van de kinderafdeling een vrije hoek gemaakt door bedjes dichter bij elkaar te zetten. We zijn al het speelgoed in de hal bij ons in huis uit gaan stallen. We hebben zo gruwelijk veel, dus we hebben het gesplitst, een voor de kinderafdeling de speelhoek, een voor de kinderafdeling om zo te geven en een voor de school. We liepen met de prinsessentent en alle barbies naar de afdeling, onderweg keek iedereen ons met open mond aan, het is hier niet normaal om speelgoed te hebben, laat staan zo veel! We riepen enkele moeders met hun kindjes, maar ze wisten niet goed wat ze moesten doen. Ze snapte niet dat ze er konden spelen, maar dat is ook moeilijk uit te leggen met gebarentaal. We zijn nog meer speelgoed gaan halen, duplo, rammelaars, knuffels, treintje, auto's, paardenstal, puzzel, blokken toren en een kralenrekje. We hebben gevraagd of Emmy om wil roepen dat de kindjes kunnen komen spelen en dat ze het speelgoed daar moeten laten liggen. Er kwamen enkele kindjes maar ze waren eigenlijk allemaal bang. We hebben de rest van de ochtend mee gespeeld met de kindjes. 'S middags heb ik een loopfietsje gegeven, deze heeft opa gesponsord, de kindjes vonden het in het begin eng, maar toen ik het eenmaal voor had gedaan gingen ze er samen op spelen, een leuk gezicht!

Zaterdag Lisa, Kim en ik samen met Grazella en Joshua naar Lake Malawi gegaan, het plaatsje Senga Bay. We kwamen aan bij Carolina Resort. Het was een lodge waar alleen negers kwamen. Er was een mooi strandje bij en het meer leek wel een zee, allemaal golven. Lisa, Kim en ik zijn meteen gaan zwemmen, het water was heerlijk! Grazella en Joshua vonden het water koud, dat kon ik me echt niet voorstellen, watjes zijn het! Nadat we in de golven gespeeld hadden even op mijn handdoekje gaan liggen. Er kwam een man naar ons toe met de vraag of we een boottocht wilde maken naar het eiland wat je zag liggen. Hij vroeg niet heel veel dus wij vonden dat een goed idee. Tijdens dat hij de boot ging halen zijn wij gaan lunchen. Ik bestelde frietjes met kip, ik kreeg een kip met bot, jahoeee. Het smaakte lekker, het was lekker geroosterd. Grazella vertelde dat ze nog nooit op een boot had gezeten en dat ze het hartstikke eng vond haha, ik kan het me haast niet voorstellen. We gingen de boot op, de boot heette 'Senga Bay Boys 2'. Het was een roeiboot waar je met ongeveer 15 man in kon, met een 15pk motor. Wij waren met 5e, en er was 5 man personeer mee haha. Het was een ritje om ziek van te worden, hoor de golven schommelde je constant, toch was het wel lekker! Bij het eiland mochten we gaan zwemmen, je zag allemaal blauwe, groene, paarse en zilveren visjes zwemmen, helaas had ik geen snorkel bij me. Joshua en Grazella durfde het water niet in, wat bleek nou, die konden gewoon niet zwemmen. Maar Joshua vertelde altijd tegen ons dat hij wel kon zwemmen, zo stom dat hij daarover gaat liegen, zeg dat gewoon eerlijk denk ik dan.. Ik heb hem gefilmd toen hij probeerde over te steken naar de andere steen in het water, haha ik lachte me kapot. Na een korte tijd gingen we alweer terug. We moesten meteen onze spullen pakken en in de auto, Joshua wilde met ons naar de krokodillen farm. Wauw bij de ingang stond een grote koeling waar allemaal krokodillenvlees in zat, we kregen een rondleiding en ze vertelde dat het vlees smaakt naar kip als je ze kip voert en naar vis als je ze vis te eten geeft, gek idee. Ze hebben alle krokodillen op leeftijden gesorteerd, het was mooi om te zien, ik heb enkele foto's kunnen maken van krokodillen die met zijn bek open lagen. We gingen snel alweer weg, dat vond ik jammer, want ik kon daar best nog langer rondkijken.

Tijdens ik dit aan het typen ben, ben ik omringd door 20 spelende kinderen die om lege flesjes vragen. Ik riep, oh neee, daar komt de hond aan, en toen rende ze allemaal heel snel weg haha, grappig gezicht! Na een half uur zaten ze allemaal bij ons op het terras, heel gezellig haha, ik ging een filmpje maken en ze gingen zich allemaal uitsloven voor de camera, dansen, zingen en gekke bekken trekken, mooi gezicht!

Ik mis mijn ouders en Stijn nu wel veel meer als eerst, dus ik ben blij als ik weer thuis ben. Maar ik ga de komende weken nog maar even genieten van Malawi en de relaxen sfeer hier.

Mijn volgende blog komt weer iets later, want ik ga zaterdag samen met Kim naar de Victoria Falls, ik heb er zin in!

Liefs Joëlle

P.S. Laat die reacties maar komen haha!

  • 14 Mei 2013 - 10:08

    Thijs:

    Hee Joëlle, had al het nodige gehoord en een "selectie" van de foto's gezien, maar mooi te horen dat je net zoveel hebt genoten als Stijn. Ik ben ook wel lichtelijk jaloers op al die avonturen en nu naar de Falls dat is ook niet mis! Veel plezier nog de komende weken, geniet er nog even van! Maar dat komt vast goed:) Xx Thijs

  • 14 Mei 2013 - 10:25

    Stijn:

    Mis jou ook schatje! Xxx

  • 14 Mei 2013 - 11:10

    Saskia:

    Hoi Joëlle,

    Wat geweldig wat jij allemaal ziet en meemaakt.Heerlijk dat je ouders en Stijn geweest zijn en met eigen
    ogen hebben kunnen zien waar jij nu woont en werkt.

    Je verhalen zijn iedere keer weer heerlijk om te lezen!

    Geniet nog van je laatste weekjes in Malawi en dan zien we je weer in Helliemond

    Groetjes Saskia

  • 14 Mei 2013 - 11:37

    Jessica:

    Hee Joëlle,

    Jaloers! haha, wat heb je toch veel gedaan zeg! Het was een lang verhaal, maar wel super leuk om te lezen. Geniet nog maar van de komende weken want voor dat je het weet is het voorbij!

    Kusjes vanuit zumere!

  • 15 Mei 2013 - 10:00

    Brigitte Snoek-Knaapen:

    Hallo Joëlle
    Geweldig om te lezen, wat maak je veel mee.
    Geniet nog deze laatste weken.
    maak er nog wat moois van.
    Groetjes Brigitte

  • 15 Mei 2013 - 11:34

    Rionne:

    Lachitatu, 15 mei

    Moni Joëlle,
    mwadzuka bwanji lero?
    wat maak je elke keer mooie collages!
    Zelfs voor mijn tsiku lobadwa bracht Stijn een mooie (zelfgemaakte) kaart van je mee uit Malawi, hij hangt te pronken op mijn mood bord in de keuken. Nog één maand, geniet ervan!
    Zabwino zonse, tante Rionne

  • 15 Mei 2013 - 15:57

    Jeanne Ronde:

    Hoi Joëlle.
    Wat moet ik hier nou op zeggen.....TOP gewoon.
    Ik ben gezond jaloers en wil zeker straks in het echt ook je verhalen hoeren en foto's zien.
    Ik ben momenteel niet zoveel op t DC en moet de mensen nog flink bijpraten. Ook leuk als je dat over n tijdje zelf komt doen natuurlijk.
    Nou geniet er nog even van want als je thuis bent zul je het zeker gaan missen denk ik.
    Groetjes van Jeanne.

  • 23 Mei 2013 - 18:54

    Edith Van De Laarschot:

    hoi Joelle,


    wat hebben jullie genoten met z'n allen en wat een prachtige foto's. Deze herinneringen nemen ze je nooit meer af. Ik snap wel dat je iedereen nu meer mist nu je ze weer gezien hebt, maar nog een paar weken en dan kun je iedereen weer in de armen sluiten. Geniet ook nog van de lekkere zon daar want hier is het bar en boos, vandaag was het maar 5 graden. Zet je koffer maar heel lang open voor je naar huis gaat en laat hier de zon er maar weer uit haha. nou ik zou zeggen tot 8 juni wij zijn dan ook blij dat je er dan weer bent groetjes van Edith Henny Jasper, Matthijs en Michelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Afstudeerstage in het St-gabriels Hospital in Malawi voor mijn opleiding verpleegkunde.

Actief sinds 07 Jan. 2013
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 17246

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 07 Juni 2013

Malawi

Landen bezocht: